Topp 10 Underkategorier

Det händer ofta att jag sitter och analyserar det som finns i mitt huvud kring skräckfilmer. Varför tycker jag egentligen om det här? Som tidigare har jag skrivit att det är ganska svårt att sätta fingret på vad det är som lockar mitt sinne.

Men om man skulle dela in skräckfilmerna i underkategorier så skulle jag rätt snabbt kunna bena ut vad det är för filmer jag går igång på.

Så här kommer min topp 10 lista på de underkategorier jag uppskattar mest.



10 - Troma -

"Ja vad är det för en underkategori?", tänker ni. Jo men under de år man plöjt genom alla tänkbara sorters skräckfilm så är det ett bolag som sticker ut rejält med sina filmer, Troma Entertainment. Med sjuka titlar som "Fatty Drives The Bus", "Monster In The Closet" och "Surf Nazis Must Die" finner man direkt en röd tråd i filmerna som gör att man kan kategorisera dem i en egen kategori. För allmänheten är nog Troma mest känd för filmen "The Toxic Avenger" som har blivit något av en kultklassiker.



För en som mig som älskar b-filmer kan bara älska den här sortens filmskapande. Troma har sällan gjort mig besviken och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.



9 - Spökhus -

Det kan nog inte bli mer klassiskt än när ett gäng människor besöker ett gammalt hus och så börjar det att spöka där. Scenariot är enkelt men alltid otroligt effektivt hos mig. Som ofta har det hänt hemska händelser som ligger till grund till att onda krafter härjar fritt på platsen. Bara tanken att ens gamla släktingar eller andra vidriga människor skulle återkomma när de väl har dött är ren skräck. Det finns otroligt många titlar i den här underkategorin och att pricka ut någon specifik gör bara att man glömmer någon klassiker. Allt från "House On The Haunted Hill" till "The Others" är effektiva och bra filmer. Det är en djup kategori att dyka in i men det är det värt.



8 - Satan -

Det finns egentligen bara en enda film i min värld som väger upp den här kategorin, "The Exoricst". Det är kanske den bästa skräckfilmen som gjorts alla kategorier. Men när blir den här filmen riktigt läskig egentligen? För min del är det faktumet att självaste djävulen verkligen existerar. Bara den tanken ger en kalla kårar längs ryggen. Att man skall sitta öga mot öga med ondskan själv i renaste form borde räcka för att skrämma livet ur en. Men visst finns det fler titlar i den här kategorin men det är bara "The Exorcist" som förmedlar den där perfekta känslan.




7 - Slasher -

Ni som kan skräckfilm behöver inte läsa den här kategorin. Det är förmodligen den underkategorin som innehåller flest titlar. Och om man tröttnar på övernaturliga väsen och överdrivet blodiga tortyrfilmer så är en slasher det perfekta valet anser jag. Om ni inte har sett någon slasherfilm så plocka upp "Halloween", "Scream", eller "Maniac" så får du tre riktigt bra filmer inom genren.



Det behövs inte sägas mer för de stora skräckikonerna kommer från den här kategorin.



6 - Monster -

Ja det är kanske en luddig underkategori eftersom vad är egentligen ett monster? Men som jag ser på det så skall det vara något övernaturligt fast av kött och blod. Alltså inga spöken eller onda andar utan något som är snarlikt ett djur fast det inte existerar i verkligheten. Något så där ser jag på det.

Sedan har jag egentligen fler versioner på vad jag gillar för sorters monster men som ni kommer se längre ner så har vissa monster en egen underkategori eftersom de är så väl representerade.



Det är ett enkelt scenarium där ett monster jagar massor av folk och äter upp dem eller har ihjäl dem iaf. Mer än så behövs inte tycker jag. Men om man ska nämna någon så är den koreanska filmen "The Host" otroligt underhållande. Den borde alla som gillar monstefilmer se.



5 - Varulvar -

Om det är något väsen som jag fortfarande kan bli skrämd utav så är det varulvar. Bara tanken att korsa en människa och en varg är så förbaskat läskigt. Sedan att de härjar under fullmånen i storskogarna gjorde inte saken bättre när man själv är uppvuxen i en storskog utan grannar och bebyggelse. Än idag uppskattar jag att det kommer nya varulvsfilmer men tyvärr så är skaran bra varulvsfilmer extremt liten.



En film som jag uppskattade väldigt mycket när jag såg den var "Ginger Snaps" som är både en sexig, spännande och läskig film. Annars om man är lite järv kan man ge sig på klassiker som "The Werewolf - 1956", "Werewolf of London - 1935" eller "Curse of The Werewolf - 1961". Men de som många samtida filmer har åldrats rätt hårt. Men har man ett öppet sinne borde man kolla på de som lade grunden till dagens alla hopplösa "Underworld" -filmer.

4 - Gigantiska monster -

Vad skiljer sig den här ifrån monsterkategorin då? Ja det kan man ju undra...

Men jag separerade det hela eftersom det finns en egen sorts stil i de gigantiska monster-filmerna. Man kan dela upp de i två läger dessutom. 50-tals filmer så som "Them!", "Attack Of The Crab Monster" och "The Giant Claw" och asiatiska; "Godzilla", "Gamera" och "Pulgasari". Och buntar man ihop dessa blir det en fantastisk blandning av hopplöst löjliga filmer men precis lika underhållande. Konceptet är likadant i alla de här filmerna och då finner man en god trygghet när man ser på dem. Och vem skulle inte bli rädd om man såg en gigantisk ödla komma klampande utanför fönstret?



De från 50-talet är otroligt komiskt seriösa medan de japanska är minst lika oseriösa. Efter man sett ett 30-tal Godzillafilmer så kan man inte göra annat än att älska den här kategorin. För er som inte vågat er på att se dessa filmer är mitt tips att omgående leta reda på Godzillaserien eller några av de klassiska roadmovies från 50-talet. Om ni inte vet vart ni ska börja så kan jag ge några förslag;

"Godzilla - 1954" originalet från Japan är redan en riktig klassiker och skall ses med respekt. Med historiken i bakhuvudet om ett tidigare världskrig ger filmen en extra touch av allvar. Rädslan för att bli utsatt åter igen för en atombomb är naket äkta och med det i huvudet blir filmen riktigt mycket bättre. Den skiljer sig rätt mycket från de otaliga uppföljare som man inte kan kolla på med samma seriösa ögon. Ett absolut tips för alla som gillar film. Och tänk på att inte välja den amerikanska versionen som kom 1956 som tar bort det enda seriösa i filmen.

"Godzilla VS. King Ghidorah - 1991" om man nu vill ge sig in i de hopplöst många uppföljare som finns och inte vill se allihopa är mitt tips att se den här från 1991. Den innehåller massor av det som Godzilla egentligen är känd för. Gigantiska monster som krossar hus, skjuter blixtrar, eld och slåss i nästan två timmar. Riktigt underhållande för den som är hjärndöd eller lättsinnad. Ett riktigt tips från min sida.

"Terror In The Midnight Sun - 1959"  Den kallades för "Rymdinvasion i Lappland" här hemma i Sverige. Bara titeln är helt underbar, det låter som något Henrik Dorsin skulle hitta på som uppföljare till Åsa-Nisse. Men så är inte fallet utan här är det en gigantiskt wookie som anfaller i norraste Sverige. Det är alltid trevligt att se sitt egna hemland i en skräckfilm.





"The Blob - 1958"
 Ses numera som en kultklassiker och den håller än idag. Till skillnad till de flesta andra filmer som kom ut under 50-talet är den här i färg. Det ger det hela extra krydda till den slemmiga snoret som äter upp människorna i den lilla byn. Den som inte sett denna klassiker skall åka nu direkt till en videobutik eller försöka få tag på den på något sätt iaf. Se den!



3 - Psykopater -

Det här är en av de kategorier som kanske borde ligga först på den här listan. Just eftersom de filmer som fått högst betyg av mig genom åren har handlat om psykopater.
Bland alla övernaturliga väsen och hemskheter så är verkligheten ändå det som skrämmer än mest. Personer som vilka som helst förvandlas till fullblodspsykopater. Jag kan inte sluta fördjupa mig i personer som Bundy, Gacy, Dahmer och liknande seriemördare som kan klassas som psykopater.

Även fiktiva figurer från filmerna "May", "Maniac" och "Silence of The Lamb" får mig otroligt engegerad. Mystiken kring dessa till synes vanliga människors vedervärdiga handlingar och frågan man ställer sig är; hur kan en människa bli så här?





2 - Zombies -

Jordens undergång är något som många människor har en egen vision på. Min är en epidemi av ett virus som får varenda människa att bli blodtörstiga zombies. En genre inom skräck som innehåller kanske de häftigaste och mest underhållande filmerna av alla kategorier. Allt från Romeros Dead-serie inklusive den fantastiska remaken på "Dawn of The Dead" från 2004 till dagens "Resident Evil" och "28 days later".



Det har idag blivit allt mer populärt att göra narr av den så tidigare läskiga genren, eller åtminstone lägga in en komisk vinkel i det hela. Jag är kluven till idén. Det fungerade väldigt bra med den norska superfilmen "Död Snö" eller "Shaun of The Dead" och "Zombieland" men minst lika pajigt som "Zombie Strippers" eller "ZMD". Men med Deadserien så är och förblir zombiegenren en av de häftigaste av dem alla.



1 - Djur -

Och min absoluta favoritgenre är den kalkondränkta genren; djurskräckisar. Där hela genren är uppbyggd på samma sätt och det finns knappt filmer som skiljer sig från grundkonceptet. Men jag älskar det ändå och kanske just för att man vet precis vad man kommer att få se. Genren är även otroligt komisk och fantasifull när det gäller valet av djuret som ska äta upp människorna.

Listan kan göras gigantisk med udda djur som äter folk; får, vässlor, parasiter, kaniner, råttor, katter, hundar, maskar, larver, myror och så ett gäng mer självklara som hajar, krokodiler och större kattdjur.



Självklart finns det filmer som bryter mot den klassiska mallen för en djurskräckis och det är de som är de bästa också. Filmer som "Jaws", "Cujo" och "Eight Legged Freaks". Men som oftast är det ganska dåliga filmer men genren hyllar jag fullt ut. En djurskräckis fungerar i alla väder och alla lägen för mig. Och eftersom det är en personlig lista så hamnar den personliga favoriten före ett par kategorier som egentligen kvalitémässigt ligger långt före. 



Så var det med det. Första topp 10 avklarat. Jag ska försöka vara lite mera effektiv nästa gång och skriva klart inlägget samma stund som jag börjar. Annars blir det bara liggandes och bortglömt. Jag tror jag har lovat en del kommentarer kring vissa filmer med som inte kommit upp på bloggen men det kommer. Någon gång kommer en kommentar komma. Det lovar jag! 


Att välja en i högen




Ibland är det absolut svåraste att välja en film man ska se. Trots att det finns omöjligt många så kommer känslan att man inte har någonting att se.

RSS 2.0