Snart är det Halloween

En högtid som så sakta börjar bli accepterad av Sverige. Jag har själv varit skeptisk till spektaklet men har börjat ändra åsikt om det. Förutsättningarna för att få en lyckad Halloween är för det första att man har en god inblick inom skräckens värld. Sedan ska man hitta ett vinnande koncept för att få rätt atmosfär. Det klassiska i Sverige är att man klär ut sig och festar rent allmänt. Tjejerna klär sig i ängelsdräkter och killarna i Scream-mask och det känns allmänt b-betonat. Om man ska klä ut sig så ska man lägga lite energi och tid på vad man väljer för något och kanske några kronor extra än billigaste häxmössan på macken.

Annars kan man (som ni nog redan anar) ha ett skräckfilmsmarathon och kolla på en riktig god blandning av skräckfilmer från förr och nu. För att få rätt stämning är det viktigt med total mörkläggning i rummet. En annan viktig faktor är att man måste vara minst fem personer för att få en riktigt bra skrämseleffekt. Sedan ska man välja fyra högst fem filmer att titta på för att man ska kunna orka hålla något fokus. Det sliter mer än vad man tror och kolla på film oavsett hur bra de är.

Då kommer vi till det. Vad är en perfekt mix av skräckfilmer för en Halloweenkväll? Jag ska göra ett försök efter mitt tycke vad som skulle fungera.

För det första måste man få in en riktig klassiker och för att hållas alla intresse vid liv tycker jag att "Frankenstein - 1931" är en film som alla borde se och har man sett den kan man se den igen. Grunden för alla tänkbara filmer som gjorts. Nåja men inom skräckgenren är den en av de viktigaste filmerna som gjorts. Och den håller än idag som underhållningsvärde men ses kanske mer idag som filmhistoria och det kan man väl även betrakta det som. För mig är det båda delarna. Och Boris Karlhoff är den enda som gestaltat monstret på ett sådant perfekt sätt. Är det någon som överhuvudtaget kommer ihåg Robert De Niro? Nä just det!




För att inte tappa helt fokus hos alla som sitter i soffan som kanske har en mindre förståelse för ett val av en film som 80 år gammal bör man öka tempot i soffan och välja en nyare film. Jag funderar på vad man kan välja och försöka finna en mångfald bland underkategorierna. Jag tänker på en komisk zombiefilm i stil med tex. "Fido", "Shaun of The Dead" och "Zombieland". Men det finns ändå en likhet mellan Frankensteins monster och zombies så då tänker jag på en annan otroligt underhållande och komisk film, "Tucker And Dale Vs. Evil". En film med högt tempo och tonvis med smart humor. Den som har en inblick i genren så kommer man verkligen uppskatta det här.



Sedan när de som sitter i soffan blivit lite varma i kläderna så bör man få in en riktigt läskig film som sätter rätt prägel på kvällen. Efter klassikern och den komiska filmen funderar jag vad som kan vara skrämmande för hela soffan. Och det är här det blir så fruktansvärt svårt för vad som skrämmer mig kan den andre sitta och skratta åt. Det beror helt och hållet på smak och tycke. Och eftersom det är min lista så följer jag mitt egna tycke. Då väljer jag en riktigt ruggig klassiker ifrån Asien, nämligen "Ringu". En film som många tyvärr såg i efterhand pga. den amerikanska remaken som kom 2002 medan originalet släpptes redan 1998. Det gör att människor idag föredrar den amerikanska versionen i större utsträckning. Förvisso finns det fler aspekter som gör att människor väljer den amerikanska versionen men det handlar mera om normer och värderingar vi har i huvudet som vi vägrar att utmana.

För mig så är det en riktigt läskig film. Egentligen skrämmer de flesta asiatiska filmerna mig mycket mer än vad de mainstreamfilmerna gör. Och det här är en av de bästa som kommit ifrån Japan i min mening. De levererar känslor så otroligt levande och äkta i filmen. Är det sorg man ska känna då sitter man med gråten i halsen, är det lycka man känner så rusar det i hela kroppen och är det skräck som förekommer så håller man andan genom hela filmen.



Sedan när vi väl lyckats bryta oss loss från soffan efter 90 minuter av total skräck ska man kanske lätta på trycket. Men nä nu kör vi på tycker jag när man ändå har ångan uppe. En film som jag tänker på nu är en film som förmodligen delar soffan i två läger. Ena sidan avskyr den för att den kommer från ett visst land, det är överspel så det stänker om det och har en kalkonstatus över sig. Medan den andra sidan är helt såld av vilken rulle det här egentligen är och den bitvis är riktigt ruggig. Jag pratar givetvis om den svenska filmen "Besökarna".



Vissa tål inte Kjell Bergqvist totala överspel och improvisernade och inte heller Johannes Brosts flams. Men om man blir lite mera vidsynt är det här en film som inte är så jäkla tokig. Det finns scener som är riktigt läskiga och filmen bygger sin skräck på att det är läskigare och inte se vad som skrämmer en tex. som "Paranormal Activity". Den har tidigare betraktas som en klassisk kalkonfilm men börjar allt mera uppskattas av fler och fler. DVD-släppet gjorde att en helt ny generation fick chansen att se den här filmen. Så just därför passar den här filmen perfekt in i ett filmmarathon.

Så kommer vi till sista filmen, vad kan tänkas avsluta skräckfilmskvällen på Halloween? Ja varför inte ta en äkta klassiker som kort och gott heter just.. "Halloween". Filmen som gav slashergenren ett ansikte och den form som än idag är den som alla följer. Vad kan man egentligen säga mer om filmen? Det är en ren och skär perfekt film på alla sätt. Och Michael Myers som drivs av ondskan själv är en av de ruggigaste gestalterna som någonsin filmatiserats. Perfekt film för att avrunda natten med.



Så då kan vi sammanfatta min lista för en perfekt Halloweenkväll. (Enligt mitt tycke)

1) "Frankenstein - 1931"

2) "Tucker And Dale VS. Evil - 2010"

3) "Ringu - 1998"

4) "Besökarna - 1988"

5) "Halloween - 1978"

(Bubblare: "Psycho - 1960", "Död Snö - 2009", "Shutter - 2004", "The Blob - 1988" och "Alien - 1979")


Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings - 2011

Det blir nog ingen vidare recension på "Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings" för vad ska man egentligen säga mer än att det var en fullständigt korkad film?



Jag är så trött på konceptet med en hop av korkade, kåta och övermogna tonåringar som blir strandsatta på en plats där varken telefoner eller annan kommunikation fungerar. Sen blir de överfallna av missbildade grobianer som hur man än kan se det är smartare än de som man tvingas följa genom filmen.


Det ska vara en prequel men den tillför ingenting matnyttigt alls till serien. De vågar inte göra något nytt eller testa nya vägar. Det sprutar blod.. maaassooor av blooood och ska det vara det som håller ihop filmen? Knappast! Se inte den här, spara er lite tid och se istället "The Texas Chainsaw Massacre" igen och igen och igen. För "Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings" vill och kommer du aldrig att se igen det lovar jag.

Tittar på Wrong Turn 4

Sitter ni i skrivande stund och tittar på "Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings" och som ska vara en prequel till de tre tidigare filmerna. Kanske återkommer med en inblick hur filmen var när jag kollat klart.


Svensk samling

Som i ett tidigare inlägg där jag hävdade att jag nästan har en komplett samling med svenska skräckfilmer så kanske det var att ta i lite väl. Men efter det har det faktiskt ramlat in några filmer till som jag inte trodde jag skulle få tag på. Bland annat "Sleepwalker" som tidigare varit lite svår så dök den upp på Tradera för ett väldigt bra pris. Det är bara att tacka och ta emot.

Annars så väntar jag på att några filmer ska dyka upp i brevlådan. Bland dessa är "Stinger", "Insane (limited box)", "Chock", "Swedish Horror", "Die Zombiejäger" och "Syner". Sedan ligger det i fatet att jag köper "Morianerna" men får se om det blir den här månaden eller om den får vänta.

En film som jag nu letar efter är "Jag såg min bäste vän dö" som skulle släppas 2006 men sedan blev det tyst. Den finns att bevaka på Discshop men mer än så vet jag inte. Jag ska luska lite så kanske man får några vettiga svar vad som hände med filmen egentligen.

Annars så fortsätt att stödja min kampanj för att få "Scorched Heat" på DVD. Det vore en dröm det!


RSS 2.0