Bläddrar bland filmerna

Sitter och bläddrar bland filmerna och funderar vad jag ska förgylla fredagen med. Just nu står det mellan; 



                                    

"The Mole People"
eller "The Reptile".


Varför blogg?

Ja det kan man fråga sig. Och som många gånger tröttnar jag på en blogg eftersom jag egentligen inte vill bli beroende av den. Men det är ett bra ställe för att få utlopp för sina åsikter, synpunkter och släppa lös hjärnan över sitt största intresse. Plus att det kanske finns några fler med samma storlek på intresset som läser.

Och min kära sambo slipper sitta och lyssna på mina korkade kunskaper om massmördare eller slemmiga troll. Många är vinnare med en blogg. Men vad det kommer leda till vette tusan. Kanske ingenting alls. Det återstår att se.

Varför skräckfilm?

Ja det är en bra fråga varför man vill se filmer som skrämmer och äcklar en. Det är förmodligen något som hör till människans natur att eggas av sjuka saker. Redan under romartiden kunde man kolla på gladiatorspel där levande människor slog ihjäl varandra så visst har det alltid existerat ett intresse för blod och splatter.

Men det finns alltid olika grader hur mycket man uppskattar en genre. Det vanligaste är att man följer Piratebays senaste inkomna filmer. Det märks tydligt i de olika skräckfilmsforum som finns runt om på nätet att de flesta inte vågar gå tillbaka 10 år i tiden. Det tycker jag är tråkigt att man inte visar genren större respekt när man kallar klassiska filmer för gamla och dåliga bara för att de har 10, 20 eller 30 år på nacken. 

För min egen del så blir en fördjupning helt naturlig. Om det är någonting jag uppskattar så kan jag inte låta bli att sjunka rakt in i det hela. Under förra året såg jag 120 skräckfilmer och i år har jag redan sett 36 st och har som mål att se åtminstone 150 st innan året är slut. Just nu försöker jag beta av så många filmer från 30, 40 och 50-talet. Det är trots allt grunden till alla de moderna filmerna som den vanliga tittaren oftast kollar på.

Så frågan var från början; "varför skräckfilm?". Ja jag vet inte. Jag kan nog inte ge ett vettigt svar utan att låta som en liten omogen pojke som gillar blod, splatter, skrik och action. Man behöver inte vara så predikande om det man gillar. Det räcker att vara ärlig och erkänna att man ibland är en liten omogen pojke.

Trolljegeren - 2010

”Trolljegeren” - 2010 - Cloverfield i den norska trollskogen.


 


(spoilervarning)


Med titlar som ”Frit Vilt”, ”Rovdyr”, ”Snarveien”, ”Død Snø”, ”Hora”, ”Skjult” och många fler under 2000-talet är Norge Europas nya skräckfilmsland. Som oftast är det mycket mer befriande att se på en film från Norden än de klyschdränkta Hollywood. Just för att det är enklare att relatera till den närliggande kulturen och den igenkännande miljön. Att man alltid har tanken; ”det här kan hända mig med” i huvudet när man ser på filmerna.


Nåja, vad det gäller ”Trolljegeren” kanske det ibland kan bli svårt att tänka just så. Sannolikheten att man skall bli jagade av gigantiska troll från fjällen är minimal jämfört med att stöta på inavelskannibaler ute i vildmarken. Men trots det så sjunker man in i storyn direkt, just för att de använder idag en möjligen lite väl uttjatad men effektiv form av film, mockumentär.


För er som inte vet vad en mockumentär / mockumentary så filmas det på så sätt att det ska se ut som en dokumentär ofta med skakiga handkameror eller liknande fast allting är fiktivt. Kända filmer inom den genren är ”Cloverfield”, ”Blair Witch Project” och ”[Rec]”.


Filmen inleds med ett filmteam från högskolan som skall göra ett reportage om en misstänkt tjuvjakt på björn men upptäcker snart att jägaren jagar någonting helt annat än björnar. Desto mer teamet följer jägaren desto mer får de reda på om statens iblandning i att hålla trollen hemlig för allmänheten och vilka skumma insatser det därefter kräver. Man får stor information kring trollen i sig och det korrupta byråkraterna som hellre går över lik än att folk får reda på sanningen.




Den här skiljer sig inte från mängden men det som fångar mig är just den miljö filmarna befinner sig i. Det är en sådan miljö jag är uppväxt i och hade jag tvingats se den här filmen som liten hade jag inte vågat mig ut igen efteråt.


Nu som vuxen skrämmer den här filmen en inte så pass mycket. Trollen är ruggiga och fula men effekterna är inte alltid så välslipade. Men man döljer bristerna effektivt tack vare de skakiga filmsekvenserna med handkameran. I det stora hela köper man effekterna utan att man behöver bli förbannad som man ofta blir av CG-animeringar. Man kan säga att det blir som Cloverfield i den norska trollskogen.


Det ligger hinna av humor över hela filmen utan att det någon gång blir löjligt eller ansträngt. Det finns en perfekt balans som inger respekt för de som skapat filmen.




Så avslutningen kan jag säga att det äntligen kommit en bra film om troll. Då kan vi för alltid behålla skräp som ”Troll”, ”Rumpelstiltskin”, ”Leprechaun” och ”Ghoulies” i papperskorgen. Ni som har ett öppet sinne, gillar sagoväsen som går bärsärkargång och uppskattar mockumentärer blir det här perfekt. För er andra som är skeptiska så se den ändå. Det är alltid roligt att det kommer nya filmer från vårt kära grannland, Norge.


Testar

Jag gör ett test hur texten ser ut och hur det blir att lägga in en bild. Tex en poster från en film.


RSS 2.0