Marathon

Jag hade en kär vän på besök i helgen och han äger samma gigantiska intresse för skräckfilm som mig. Som så många gånger tidigare blev det ett rejält filmmarathon under två dagar. De filmer som betades av blev:





"Beginning Of The End"
- Klassisk 50-tals monsterfilm som inte bjuder på så värst mycket extra.

"5ive Girls" - Ron Perlman skall uppfostra fem syndiga tjejer i ett hus där djävulen bor. Trist genomförd.

"Shark In Venice" - Ännu en djurskräckis från den hopplösa Scifi-Channel. Vem vill se det här? Var är hajen?

"7 Mummies" - Oj sånt trams. Sämsta filmen i helgen utan någon som helst tvekan. Akta er för den här!

"It Came From Outer Space" - Underhållande från 50-talet. Fungerar perfekt för den som uppskattar genren.

"Monster In The Closet" - Troma gör en sällan missnöjd men här går de på tomgång. Trots det så är den rolig.

"Recycle" - Surrealistisk och vacker men så förbannat tråkig. Öppnar som en läskig film men faller platt.

"666 The Child" - The Asylum gör det igen. De snor precis hela konceptet från "The Omen" och gör det sämre.

"Scorched Heat" - Vilken rulle! Vad sker om man korsar "Evil Dead" med Harald Treutiger? Ja det blir helt hysteriskt roligt. Det är kalkon och det är riktigt dåligt många gånger men det gör filmen helt fantastisk. Den som inte sett den borde försöka få tag på en kopia någonstans. En svensk kultklassiker!

The Mole People - 1956

Jag lovar mycket men håller ingenting. Jag skulle ju återkomma med en synpunkt på kultrullen "The Mole People - 1956" men det struntade jag visst i helt och hållet. Fast jag har något minne av att jag började skriva ett inlägg men tröttnade eller så har jag drömt det? Aja, här kommer i alla fall en kort recension på filmen om mulvadsfolket.

(spoilervarning)

Fast vad ska jag egentligen säga om den här? Det är som en vanlig klassisk film från sitt årtionde. Det är en grupp människor som är ute i kallaste klimatet och ramlar genom isen. De hittar massor av grottor och blir sedan nerdragna ett lager till. Där finner de ett sumeriskt samhälle som har mulvadsmonster som slavar och de lever i totalt mörker. En ficklampa blir ett mäktigt vapen i filmen och hela upplösningen sker kring ljuset och dess krafter. Som ofta i dessa filmer så inser helt plötsligt mulvadarna sin styrka och gör uppror mot sina härskare.

Ja jag fattar inte att jag ens försöker förklara filmen men underligt blir det och så värst bra är det inte heller. Men ändå ganska underhållande hos mig som går igång på monsterfilmer från det härliga 50-talet. Det finns några seriösa undertoner i filmen men det blir som oftast svåra att ta på allvar bland alla fåniga masker och hattar.

Kort och gott en rolig film för den som inte kräver så värst mycket för att bli underhållen.


Avsluta dagen

Jag funderar starkt på att avsluta kvällen med en film. Och det kommer nog bli den film som jag valde bort tidigare; "The Reptile - 1966". Återkommer med en replik kring den filmen.

Jag vet inte om jag har några speciella förväntningar förutom att filmen har ett riktigt häftigt omslag. Men det är en fälla som man alldeles för ofta faller ner i. Följer man bara efter omslagen så skulle många filmer få ett helt annat betyg än vad de är värda. Som oftast bjuder omslaget på mer spänning än vad hela filmen kan åstadkomma.


I väntan på något gott..

..så tar väntan för lång tid.

Men min första topp 10 kommer snart att bli klar. Ska fixa lite bilder till inlägget sedan kommer jag publicera det. Känner att det tog alldeles för lång tid att skriva ett sådant inlägg så jag borde komma på mer saker att fylla ut medan jag skriver klart. Aja man lär sig nog.

Det är lite stiltje vad det gäller att kolla på film just nu. Det senaste jag såg var "Blood Beach - 1980" som handlar om en strand som äter upp alla som beträder den. En usel film som inte bjuder på så värst mycket mer än ett mörker och några spridda människor som sjunker genom sanden. Det är först i slutet filmen höjer sig ett snäpp när man får se vad det egentligen är som äter alla dessa människor. En annan ljusglimt är att filmen trots allt har några kända ansikten så som John Saxon ("Nightmare on Elm Street") och Burt Young ("Rocky"). Men i övrigt inte mycket att tilägga.

Ja men hur blev det?

Med bloggen?
Med inläggen?
Med "The Mole People" eller "The Reptile"?

Ja det blev visst lite stiltje i det hela men nu har jag i alla fall sett "The Mole People" och kommer återkomma med ett större inlägg kring just den filmen. Och rent naturligt borde det bli så att man tar den andra filmen efteråt men då fick jag ett infall att jag ska se klassikern "Robot Monster" med troligen historiens fånigaste monster, gorilladykaren!


RSS 2.0