Goda smultron och rutten skit

Det har hunnit gå ett par dagar av det nya året och jag har fått chansen att tänka genom vad jag egentligen sett under 2011.

Det är väl lika bra att börja med det som var rent skit. Det som var så dåligt att det stod ut ur mängden och presenterade sig som skräp.
De flesta filmerna har fått ett underkänt betyg under 2011 men ingen film har varit sämre än den svenska filmatiseringen av tältmorden; "Månguden". När jag först upptäckte att den filmen hade blivit släppt på DVD så blev jag oerhört glad. Det är sällan man väljer att ge ut SVTs egna tv-filmer på DVD och framförallt blir inte skräckfilmerna utgivna. Men så här i efterhand så kan man verkligen fundera på varför man överhuvudtaget väljer att släppa något så genuint uselt.



En annan som jag kommer ta med mig genom hela livet är "Robot Monster" som jag redan har pratat om i bloggen. Det går inte att förklara hur snurrig den filmen är man måste bara se det för att tro på det. Se bara på gorilladykaren!



I övrigt har jag sett en hel del annat som jag förmodligen kommer glömma bort att jag sett för det varit så pass dåligt. En sådan som jag fick anstränga mig rejält för att komma ihåg vad det var jag egentligen hade sett var "Dark Reel" med bland annat en nerknarkad Edward Furlong som är en av de få filmerna som fått det mindre smickrande betyget noll.

Det som trots allt stod ut som något positivt var bland annat "Apollo 18" som för mig var en överraskning tycker jag. Kanske inte den mest tempofyllda filmen men så pass mycket mer välgjord och den klaustrofobiska känslan är på sin yttersta spets. En annan film som jag länge längtat efter att få se var den svenska kalkonklassikern "Scorched Heat"  som jag just nu kämpar hårt för att få utgiven på DVD. Den måste alla få se enligt mig!



Men de två filmerna som för mig var toppen av skitberget var utan tvekan "Trolljegeren" som väckte gamla minnen från urskogen där jag växte upp och så "Tucker and Dale VS. Evil" som var en fullständigt hysterisk rulle i samma goda anda som "Shaun of the Dead".

 

Sen var det en film som jag såg som man egentligen inte kan sätta ett betyg på, "The Human Centipede 2". Det kommer komma ett helt inlägg om den filmen så jag lämnar det just nu och bara visar hur en av mina nya favoritpsykopater ser ut.



Nu kan jag bara blicka framåt och hoppas på att 2012 kommer bli ett år att minnas för den originella skräckfilmen. Fast tror ni verkligen på det? Vi får se i nästa inlägg om det verkligen finns något att se fram emot..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0