En tagning räcker

För två år sedan såg jag filmen "Cut" där hela filmen var en enda lång scen utan klipp. Ett fantastiskt filmarbete men synd nog var filmen i sig ingenting att se. Om jag hade valt att göra en skräckfilm hade jag försökt använda mig av den här tekniken. Det var egentligen en dröm som gick i uppfyllelse när jag fick veta att det kommit en sådan film. Visst den var dålig men jag var ändå inspirerad av valet att gå ifrån det vanliga filmskapande och i ett försökt att göra något nytt.

Jag tänkte att det här kanske skulle bli en ny trend bland alla trender. Att "Cut" blir en starter och snart kommer en gigantiskt filmprojekt där det enbart är en enda tagning. Tänk er "Prometheus" i en enda tagning, eller nja jag vet inte. Men ändå så är genren i ett gigantiskt behov av nyskapande bland allt trams som Hollywood skickar ut.

Då kom det för ett tag sedan till min kännedom att det finns fler skräckfilmer som använder sig av den här tekniken. Den uruguayanska/spanska filmen "La Casa Muda" eller mera känd som "The Silent House" släpptes 2010 alltså samma år som "Cut" men några månader senare och i Sverige släpptes den ut på DVD förra året i febuari. Den har promotats som den första skräckfilmen med en enda tagning vilket inte stämmer. Dock kan internets alla forum med okunniga glappkäftar vara anledningen till den missvisande marknadsföringen. Dessutom har Hollywood varit nästan rekordsnabba med att göra en remake på den här filmen som även den heter "Silent House".  

Nu är det så att jag inte har sett den här än men den har stått länge och väl i hyllan utan att jag kommit på att den måste jag ju se. Vad det gäller remaken har jag inte ens lagt energi på att skaffa den. Den känns knappt värd att leta reda på en torrentsida enligt mig. Men någon gång när det finns en lucka skall den få en chans men risken är överhängande att jag kommer avsky den fullt ut.

Men nu är det i alla fall dags att rota fram den ur hyllan och se den här filmen. Dels för att den är från Sydamerika men framförallt för att den faktiskt försöker göra något originellt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0